Обратно на училище: Установете режим за сън на децата 5.00/5 (100.00%) 15 votes

Обратно на училище: Установете режим за сън на децата

Как да установим правилен режим на сън за децата?

Новата учебна година означава, че мързеливите дни от лятото на вашите деца ще бъдат заместени от запълнени графици – училищни часове, домашни и други извънкласни дейности. Най-вероятно и вашите деца са стояли до късно през по-голямата част от лятната ваканция и да ги върнем към здравословна вечерна рутина може да бъде истинско предизвикателство. Много проучвания разкриват, че липсата на качествен сън при децата може да отключи тревожност, депресия, лоши оценки и поведение и дори физическа болка. Същите проучвания сочат, че децата се нуждаят от много сън, за да функционират адекватно през деня и недоспиващите си деца често компенсират тази липса с лошо държание в училище.

Вижте какви матраци да изберете за детска градина тук: http://ematraci.bg/матраци-за-детска-градина

От колко сън се нуждае детето ви всяка нощ?

Децата между 5 и 8 години се нуждаят от най-много сън, около 10-11 часа. По-големите, между 9 и 12 години трябва да спят около 10 часа, а тийнейджърите – около 8,5 – 9,5 часа. Знаейки от колко сън се нуждае детето ви, трябва да установите подходящ час за лягане. И е важно да запомните, че посочените часове не са на 100% задължителни, но са ориентировъчни за нуждите на детето ви.

Съвети за установяване на режим за сън през учебната година

1. Започнете прехода по-рано

Около 2-3 седмици преди учебната година да започне трябва да стартира подготовката на детето за прехода от късно към ранно лягане. Започнете със слагането им в леглото около 15 минути по-рано от това, на което са свикнали през лятото и постепенно променяйте часа, докато достигнат нормално време за лягане. Така в началото на учебната година, организмите на децата няма да са толкова стресирани от ранното ставане.

2. Следете за редовен режим на сън

Важно е режимът да се следва точно, след като веднъж сте го започнали. Това означава, че и през уикендите децата трябва да си лягат навреме. Всяко по-късно лягане може да наруши режима.

3. Започнете релаксиращ режим

Независимо какъв вид релаксация ще изберете, важното е да се прави редовно. Сред най-разпространените такива са следните:

  • Час или два физическа активност преди вечеря, която ще ги измори по-бързо
  • Релаксираща баня след вечеря
  • Четене на няколко глави от книга с мама и татко
  • Песничка преди сън за най-малките

4. Изключете елекрониката

Поне час преди лягане всички електронни устройства трябва да бъдат изключени или прибрани от родителите. Това включва телевизор, видео игри, мобилен телефон, компютър и др. Не само че съдържанието на тези устройства стимулира мозъка, вместо да го успокоява, но и светлината им също го държи буден.

5. Създайте идеалната среда за сън

Вашите деца трябва да асоциират своето легло само със сън, а не с други дейности. Ако те обичат да релаксират в стаята си през деня, вземете им стол тип Барбарон, който да използват за четене или за видео игри. Следете за температурата в стаята им, която трябва да е около 20-22 градуса, трябва да бъде тихо, слабо осветено и удобно.

Вижте как да изберем правилните детски матраци и легла тук: http://ematraci.bg/детски-матраци-и-легла

6. Убедете се, че детето се храни правилно и спортува

Важно е детето да се движи доста през деня, което помага да се успокои по-рано вечерта. Доказано е, че здравословното хранене подпомага качеството на съня. Избягвайте да храните децата си с мазни храни или такива с много въглехидрати, защото те не съдържат необходимите витамини. Храни, богати на антиоксиданти, аминокиселини, витамини и протеини подпомагат нивата на енергия.

7. Комуникирайте с децата си

Със сигурност децата ще се съпротивляват и връщането на режим може да се окаже по-трудно, отколкото звучи. Важно е да говорите с детето си и да му обясните какво е значението на режима и как ще му помогне. Поставете ясни правила. Например, колко приказки ще им прочетете и в колко часа се гаси лампата.

8. Самите вие спазвайте този режим

Тези съвети са добре не само за качествен сън при децата, но и при възрастните. Доверявайки се на тези навици за сън ще подобрите собствената си енергия през деня, а също и давате добър пример на децата си.